Ameldelse i khVERK nr 106 1.2008 28 årgang
Nordenfjeldske kunstindustrimuseum 19. januar–2.mars 2008
Keramikkens sufflør. Solveig Lønmo

Keramiker Norvald Hemre viser både teknisk modenhet og barnslig lekenhet i sin utstilling Luft. Den oppleves i høy grad som en paradoksal installasjon. De fem verkene består til sammen av nærmere 250 objekter som også selges enkeltvis. Samtidig utgjør utstillingen en stedstilpasset enhet der spesiallagde sementbord og bevisst lysmontering inngår som viktige bestanddeler.

Hemre, som lenge har arbeidet hovedsaklig ut fra et bruksaspekt, viser her skulpturelle «belg»former i poselensleire. Utstillingens tema er materiale-som-materiale og teknikk-som-teknikk: Ved hjelp av mye vann gjøres porselensleiren ekstremt plastisk før den helles over ballonger og andre former som rommer luft. Materialet er svært føyelig så lenge det er vått, og selv den minste berøring skaper tekstur i den kremaktige leiren. Slik oppstår unike former med variasjoner i overflate struktur og farge. Leiren krymper når den tørker, og luften må gradvis tappes ut av ballongene slik at leiren ikke sprekker. Etter leiren står en selvbærende form tilbake – et skjørt skall i spenn.

De fem gruppene har hvert sitt uttrykk og utsagn. Porselensbelgene varierer mellom det glatte og «vennlige», og det taggete og «aggressive». De virker underlig levende og kommunikative, noe som forsterkes av titler som Mingle, Dialog og Parade. Formalt sett blir dette litt for søtt og harmonisk, det aggressive er ikke aggressivt nok. I katalogen, som i seg selv er informativ og stilfull, tolkes Boules de neige klimapolitisk, men for meg blir dette noe søkt i denne utstillingssammenhengen. Arbeidet fungerer her kun som stemningsskaper. Hver av de 150 «snøballene» rommer et tent stearinlys, og slik blir atmosfæren intens, nærmest sakral. Boules de neige fungerer som rommets midtpunkt, med de andre fire gruppene organisert rundt, og slik forsterker monteringen installasjonspreget. Utstillingen fokuserer på helhetsopplevelsen, og representerer et nøye planlagt og gjennomført prosjekt. Men når hver enkelt porselensskulptur selges seperat mister prosjektet sin største styrke, nemlig helhetsuttrykket.

Likevel må det sies at Luft representerer noe deilig alternativt. Hemre viser uvanlige sider ved keramikken som medium, og evner dermed å overraske og behage i samme åndedrag.